الحمدالله رب العالمین باری الخلایق الاجمعین نحمده و نستعینه ونومن به ونتوکل علیه ثم صلاه و سلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین و خاتم النبیین ابوالقاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و علی اهل بیت الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین سیما بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین تراب مقدمه الفداء
گاهی مطالبی در میان عامه مردم جریان پیدا می کند که عکس العمل های متفاوتی را در پی دارد . گروهی موافق – گروهی مخالف و گروهی هم مات و مبهوت می مانند که در مقابل اینگونه مسائل یا مطالب یا الفاظ چه عکس العملی را از خود نشان دهند .
اگر تا کنون همانند سحر – جادو – جادوگر – طلسم – طلسم شکن – چشم زخم – جن – دیو برخورد داشته اید شاید در لحظه اول تصمیم گیری قدری مشکل بوده و شاید هم نه .
گاهی بعضی مراجعه می نمایند و می خواهند از حقیقت و ماهیت این الفاظ آگاهی پیدا کنند .
اگر بخواهیم همه را تایید کنیم شاید به خرافه گری متهم شویم . اگر بخواهیم دست رد به سینه کلمات بزنیم و انها را انکار کنیم با مطالبی که در میان شرع وجود دارد چه کنیم ؟
با توکل بر قدرت لا یتناهی حی سبحان چند سطری برای این الفاظ به نگارش در خواهد آمد تا انشاءالله تنویر افکار را در پی داشته باشد .
الحمدالله رب العالمین باری الخلایق الاجمعین نحمده و نستعینه ونومن به ونتوکل علیه ثم صلاه و سلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین و خاتم النبیین ابوالقاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و علی اهل بیت الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین سیما بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین تراب مقدمه الفداء
گاهی مطالبی در میان عامه مردم جریان پیدا می کند که عکس العمل های متفاوتی را در پی دارد . گروهی موافق – گروهی مخالف و گروهی هم مات و مبهوت می مانند که در مقابل اینگونه مسائل یا مطالب یا الفاظ چه عکس العملی را از خود نشان دهند .
اگر تا کنون همانند سحر – جادو – جادوگر – طلسم – طلسم شکن – چشم زخم – جن – دیو برخورد داشته اید شاید در لحظه اول تصمیم گیری قدری مشکل بوده و شاید هم نه .
گاهی بعضی مراجعه می نمایند و می خواهند از حقیقت و ماهیت این الفاظ آگاهی پیدا کنند .
اگر بخواهیم همه را تایید کنیم شاید به خرافه گری متهم شویم . اگر بخواهیم دست رد به سینه کلمات بزنیم و انها را انکار کنیم با مطالبی که در میان شرع وجود دارد چه کنیم ؟
با توکل بر قدرت لا یتناهی حی سبحان چند سطری برای این الفاظ به نگارش در خواهد آمد تا انشاءالله تنویر افکار را در پی داشته باشد .
بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشمها اثر مخصوصی وجود دارد که اگر از روی تعجب و حیرت به چیزی نگاه کنند ممکن است آن شی از بین برود یا در هم شکند و اگر انسان باشد ممکن است بیمار یا دیوانه گردد .
بسیاری از دانشمندان معتقدند در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که این نیرو کارایی بسیاری دارد و با تمرین و ممارست می شود آن را تقویت و پرورش داد .
خواب مغناطیسی از طریق همین نیروی مغناطیسی چشمها است .
اشعه لیزر که امروزه هم کاربردهای فراوانی دارد شعاعی است نامرئی که می تواند کاری کند که هیچ سلاح مخربی نتواند انجام دهد .
پذیرش وجود چنین نیرویی در چشمهای بعضی از افراد که از طریق امواج خاصی در طرف مقابل اثر بگذارد و قاعدتا چیز عجیبی نخواهد بود .
ما چه اصراری در انکار اثر چشم داریم در صورتی که افرادی هستند که با چشم خود دید ه اند افرادی دارای این نیروی مرموز بود ه اند و با این نیرو افراد - اشیا و حیوانات را با چشم زدن از کار انداخته اند . پس قاعدتا نباید اصراری در انکار چشم زخم داشت .
منشا ء چشم زخم چیست ؟
در میان اعضا ء و جوارح آدمی اعضایی لطیف تر و حساس تر از چشم و گوش نیست و چشم حساسترین اعضا ء است . با توجه به اینکه چشم دیده بان بدن است و منشاء تصمیم گیری روح می باشد و روح آدمی یا به طرف الی الله در حرکت است که روح ملکوتی و اله یمی باشد یا به طرف ابلیس و شیطان که الگوی شرارت و بدی و زشتی و پلیدی و خباثت است در حرکت می باشد و چون نفس و تمایلات نفسانی در وجود تمامی افراد بشر وجود دارد و اثر چشم هم از لوازم ماهیت نفسانی است در او وجود دارد .
هر کس در وجود او جنبه الهی و ملکوتی غالب و قوی تر باشد هر آینه این نور الهی آن جنبه شر و بدی را دفع یا سرکوب می کند . پس یکی از عوامل چشم زخم خباثت نفس است .
یکی از عوامل چشم زخم ریا کاری می باشد زیرا ریا کاری در پی شهرت است . وقتی شهرت به دست آمد حشمت و عظمت در پی دارد و جلو ه گری در انظار مردم حسادت آنها را در پی دارد .
در هر چشمی اثری از حسادت وجود دارد همانگونه که در دندان مار نیش سمی وجود دارد تا موانع و موجباتی در سر راه مار فراهم نشود مار سم خود را رها نمی کند . همینگونه اثر چشم ، وقتی حسادت آدمی فوران کند چشم اثر خود را بروز می دهد .
نبی مکرم اسلام ( ص ) درحدیث شریفی دو عامل چشم زخم را چنین بیان می فرمایند " العین حق یحضرها الشیطان و حسد بنی آدم "
چشم بد حق است شیطان و حسادت بنی ادم آن را پدید می اورد .
بعضی از محققین فرمود ه اند که تاثیر چشم بواسطه خباثت چشم و انحراف از مسیر اعتدال است . شاید بتوان گفت که مراد از عین و چشم اعم از عین سر و ظاهری است و هم عینسر که چشم باطنی است . کسانی که صاحب نفس شیطانی هستند که در کلام آنها خباثت بروز می کند .
حکایت
آمده است که پیغمبری از پیامبران الهی زمانی قوم خود را بسیار شمرد و به نظر کثرت در آنها نگریست .
خداوند تبارک و تعالی بواسطه این امر در یک شب صد هزار نفر از آنها را می میراند .
چون صبح شد شکوه به خدای تعالی برد از این واقعه .
خداوند فرمود چون بسیار شمردی انها را ایشان را چشم زدی . پس چرا آنها را نگهداری نکردی ؟ عرض کرد : خداوندا ایشان را چگونه نگهداری نماثیم ؟
خداوند فرمودند : بگو
حصنتکم بالحی القیوم الذی لا یموت ابدا و دفعت عنکم السو ء بلا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
چشم زخم در احادیث
در بین احادیث که از پیامبر ( ص ) نقل شده است چند حدیث نقل می گردد
نصف ما یحقر لا متی من القبور من العین و المعده
یک نیمه قبرها که برای امت من حفر می شود از چشم بد و پرخوری است
لو کان شی ء سابق القدر لسبقته العین
اگر چیزی از تقدیر سبقت می گرفت چشم بد سبقت می گرفت
ان العین لتدخل الرجل القبر و تدخل الجبل القدر
چشم بد مرد را به قبر می رساند و شتر را به دیگ می کشاند
استعیذو بالله من العین فان العین حق
ز چشم بد بخدا پناه ببرید زیرا چشم حق است
اذا رای احدکم من نفسه او ماله من افیه ما یعجبه فلیدع له بالبرکه فان العین حق
وقتی یکی از شما از خود یا مال خود یا برادر خود چیز قابل توجهی دید برای وی به دعا برکت خواهد زیرا چشم حق است .
مقابله با چشم زخم
در وجود هرکسی که نور الهی و ملکوتی جلوه گر باشد آن جنبه الهی و ملکوتی جنبه شر را دفع یا سرکوب می کند .
اسماء الهی و تعویذات و سئونات الهی این جنبه را تقویت می نماید و به خاطر این است که اگر ما بخواهیم از اثرات چشم زخم در امان بمانیم باید به ذات اقدس الهی پناه بریم و این پناه بردن به خداوند تبارک و تعالی که حقیقت محمد و آل محمد ( ص ) باشد از همه بهتر و بالاتر است
من اتیکم نجی و من لم یاتکم هلک
هر کس به سوی شما پناهنده شود ایمن گردد.
استعاذه نمودن به هر نحو و هر قسم که باشد توسلات ظاهریه یا باطنیه – لفظیه یا عملیه همه و همه برای ایمن شدن از شر و قرار گرفتن دردامن امن الهی است .
از امام صادق (ع ) روایت شده است که فرمودند :
ان العین حق و لیس تامنها منک علی نفسک و لا منک علی غیرک فاذا خفت شیئا من ذلک فقل " ماشاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم " ثلثا
بدرستیکه اثر چشم حق است و باید ایمن نباشی تو از آن بر نفس خود و بر غیر خود پس هر گاه هراسان شدی از چشم زخم پس سه بار بگو " ماشا ءالله لا قوه الا بالله العلی العظیم " و ایضا" فرمودند : " اذا تهیا احدکم تهیه تعجبه فلیقرء حین تخرج من منزله المعوذ تین فانه لا یضره باذن الله سبحانه " هر گاه یکی از شما به هیئت و صورنی در آمد که او را خوش آید پس قرائت کند در وقتی که از منزل خود بیرون می آید سوره قل اعوذبرب الفلق و سوره قل اعوذ برب الناس را که در این صورتاو را ضرری وارد نمی آید به اذن خداوند تعالی رسول خدا ( ص ) فرمودند عاین را که به معنی صاحب چشم شود راست به اینکه وضو بگیرد و معیون را که به معنی چشم زده شده باشد باید که غسل کند .
از جمله توسلات لفظی در این باب التجاء و استمساک بعروه الوثقی قرانیه است مثل معوذتین و آیه آخر سوره قلم و ان یکاد و خصوصا آیه الکرسی در دفع و رفع بلیات تخلف ندارد .
در مطالب قبل گفته شد یکی از علل چشم زخم عدم تعادل چشم است و لذا برای برقراری تعادل در چشم سرمه کشیدن سفارش شده است .
امام صادق ( ع ) مروی است که فرمودند :
من اعجبه شی ء من اخیه المومن فلیثمد عینه و ان العین حق یعنی هر که را به عجب در آورد چیزی از برادر مومنش باید که سرمه کشد چشم خود را باثمه زیرا که عین حق است در نهج البلاغه آمده است العین حق و امرتی حق چشم زخم حق است و توسل به دعا برا دفع آن نیز حق است
حکایت
اسماء بنت عیس به محضر پیامبر ( ص ) شرفیاب شد و عرضه داشت گاه به فرزندان جعفر چشم می زنند ، آیا دفعه ایبرای آنها بگیرم ؟
پیامبر ( ص ) فرمودند نعم و لو کان شی ء سبق القدر لسبقه العین
آری مانعی ندارد اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد چشم زدن بود .
و نقل شده است از امام علی بن ابی طالب ( ع ) فرمودند پیامبر ( ص ) برای حسنین دفعه گرفت این دعا را خواند :
اعیذ بکلمات التامه و اسماء الله الحسنی کلها عامه من شر السامه و الهامه و من شر کل عین لامه و من شر حاسد اذا حسد .
شما را به تمام کلمات و اسماء حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی هر چشم بد و حسود آنگاه که حسد می ورزد می سپارم .
سپس پیامبر ( ص )نگاهی به ما کرد و فرمود اینچنین ابراهیم برای اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود .
هیچ مانعی ندارد این دعاها و توسلات به فرمان خداوند جلو تاثیر نیروی مرموز مغناطیسی چشمها را بگیرد ، همانگونه که دعاهادر بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر می گذارد و آنها را به فرمان خداوند خنثی می سازد .
منابع تهیه :
1 – نهج البلاغه
2 – نهج الفصاحه
3 – گوهر شب چراغ
4 – تفسیر نمونه و ...