« انَّ اللهَ یأمُرُکم أن تؤدّوا الاماناتِ الی اهلها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل إنَّ اللهَ نِعمّا یَعِظکم به إن الله کانَ سمیعاً بصیرا» (1)
«همانا خداوند فرمانتان میدهد که امانتها را به صاحبانشان بدهید و هرگاه میان مردم داوری کردید به عدل حکم کنید، چه نیک است آنچه که خداوند شما را بدان پند میدهد، بیگمان خداوند شنوای بیناست»
امانتداری و رفتار عادلانه و دور از تبعیض از نشانههای مهم ایمان است. چنانکه خیانت به امانت، علامت نفاق است
در حدیث آمده؛
«به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید، بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید.» (2 )
معنای «عدل» این است که هر چیز سرجای خودش قرار بگیرد، امروز اسلام، قرآن و نظام اسلامی و پستها و مسؤولیتهای نظام که بواسطه خون هزاران شهید و معلول به دست ما رسیده بزرگترین امانت الهی است که به حکم ایمان و عدالتخواهی و امانتداری بر ما واجب است که از آنها حفاظت و پاسداری نماییم. این امانت الهی را در جای خود و به اهلش بسپاریم و نگذاریم که به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.
لازمه تشکیل نظام و حکومت الهی سپردن مسئولیتها به اهلش میباشد و سپردن امور به کاردانان از مصادیق ایمان و عمل صالح شمرده شدهاست. چون هر امانتی صاحبی، و هر کس لیاقت و استعداد کار و مقامی را دارد. خداوند ما را بر این امر مهم هم فرمان داده و هم موعظه فرموده است.
آری مسئله انتخابات و انتخاب که همیشه از ویژگی خاصی برخوردار میباشد، شناختن صالحان، و واگذاری امانت به آنهاست. که انجام این فرمان الهی و پرداختن به این امر مهم آگاهی، هشیاری، عدالتخواهی، پشتکار، مقاومت و حضور امت در صحنه را، طلب میکند.
امیرمؤمنان علی در اینباره میفرماید؛
«فلیست تصلح الرعیه الا بصلاح الولاة و لا تصلح الولاة الا باستقامة الرعیه» (3)
«یک کشور اصلاح نمیشود مگر اینکه کارگزاران، زمامداران و مسئولینش صالح باشند و آنها اصلاح نمیشوند مگر به استقامت و پشتکار مردم.»
پس انتخاب و انتخابات امتحان بزرگی برای امت در تعیین سرنوشت خویش است. که با انتخاب افراد مؤمن، لایق، صالح، کارآمد، کاردان و خدمتگزار به کشور، امور اصلاح و باعث جلب رضایت و رحمت و پاداش نیکوی الهی خواهد گردید. و در خدمتگذاری، اعمال نیک و صالح آنها، و در پاداش اخروی شریک، در غیر اینصورت در پیشگاه الهی مسئول و به یقین در فساد و خیانتهای روی کارآمدن افراد ناصالح و نالایق شریک خواهیم بود.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی میفرماید:
«وصیت اینجانب به ملت در حال و آینده این است که با اراده مصمم خود به احکام اسلام و مصالح کشور، در تمام انتخابات چه انتخاب رئیس جمهور و چه انتخاب خبرگان و وکلای مجلس در صحنه باشند و افرادی که دارای تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی که غالباً بین متوسطین جامعه و محرومین میباشند و غیر منحرف از صراط مستقیم و بدون گرایش به غرب و شرق و مکتبهای انحرافی و اشخاص تحصیلکرده و مطلع بر مسائل روز و سیاستهای اسلامی را انتخاب کنند.»
- رهبر حکیم و فرزانه انقلاب هم در این رابطه میفرمایند:
«مهمترین مسئله حضور پرشور، سالم و قوی مردم در انتخابات است. کسانی میتوانند وارد صحنه رقابت شوند که به اسلام و نظام اسلامی و قانون اساسی و امام معتقد باشند. افرادی باتقوا، طرفدار محرومین، مخالف عملی با فساد بهخصوص فساد مالی و اقتصادی، توانمند، بااخلاص و عالم حضور داشته باشند.
بنابراین توجه و عمل به چند مهم وظیفه ما میباشد:
الف) حضور آگاهانه و مخلصانه،گسترده و جدی.
ب) عمل به وظیفه و فرمان الهی.
ج) شناساندن و آگاهی دادن به دیگران با رعایت اصول دینی، اخلاقی و اجتماعی.
د) پرهیز از فتنهها، شایعه پراکنیها، تنشها و جنجالهای بیهوده و صفشکنی و اختلافافکنی.
هـ) مراقبت از افتادن به دامها، نقشهها، شعارهای فریبنده و دروغین منافقان و دشمنان اسلام و انقلاب و کشور.
نوشتاری که پیش روی شما خواننده عزیز و گرامی است آموزههایی است از آیات و روایات برای بهترین انتخاب (اخلاقانتخاباتی) و انتخاببهترین (انتخاباصلح). که امیدوارم مورد رضای خداوند و توجه مصلح کل، عدالتگستر جهان امام زمان و استفاده شما قرار گیرد.
«و ما توفیقی الّا بالله علیه توکلت و الیه انیب»