بسمه تعالی برادران وخواهران دینی طی سوالات متعدد خواستار پاسخگویی به این سوال بوده اند که وطی از دبرچه حکمی دارد؟برای پاسخگویی به این سوال نظرات حضرات آیات گرد اوری گردیده که هر شخصی با توجه به نظر مرجع تقلید خود کسب تکلیف کند
تعریف وطی: پایمال کردن و گاه کنایه از عمل جنسی است.
صافی گلپایگانی س. نزدیکی با همسر از دبر چه حکمی دارد؟ ج. وطی در دبر زن؛ چه در حال حیض و چه در حال پاکی، کراهت شدیده دارد و با عدم رضایت زوجه، جایز نیست.والله العالم
بنابر فتوای آیت الله تبریزی
آمیزش با همسر از عقب ، بنابر احتیاط واجب جائز نیست
استفتائات جدید، س 1463.
وطی در دبر (عقب) زن به فتوای برخی از مراجع حرام است
آیات عظام: خویی، اراکی و سیستانی؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلة 450 و ذیل آن
به فتوای بعضی کراهت شدید دارد
امام خمینی؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلة 450 و ذیل آن
برخی فرموده اند: اگر زن راضی نباشد، حرام است و اگر راضی باشد، کراهت شدید دارد.
آیت الله فاضل توضیح المسائل مراجع، مسئلة 450 و ذیل آن
و بنا بر فتوای آیت الله خامنه ای این عمل کراهت شدید دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصا اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیت او شود حرام است .
آیت الله خامنه ای ، پاسخ سوال های مورد ابتلا س 65
بنابر فتوای آیت الله تبریزی آمیزش با همسر از عقب ، بنابر احتیاط واجب جائز نیست.
آیت الله تبریزی، استفتائات جدید، س 1463.
با توجه به اینکه وطی از دبر بعضاً منشأ بیماری های گوناگونی می شود آیا این کار با رضایت یا بدون رضایت زوجه جواز دارد یا خیر؟
کسی که این عمل را مرتکب شده و به اوج لذت جنسی هم نرسیده آیا غسل او از وضو کفایت می کند یا نه؟
وطی از دبر با رضایت زوجه کراهت شدید دارد و اگر دخول واقع شده باشد غسل کفایت از وضو می کند .
آیا وطى ازعقب در حال حیض و غیر حیض براى شوهر جایز است؟
درحال حیض احتیاط - درترک است، درغیر آن شدیداً کراهت دارد .
آیت الله محقق کابلی
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
آیا دخول از پشت (دبر)همسر از نظر شرعی جایز است؟
ج:کراهت شدیده دارد
ایت الله بهجت استفتا ات جلد4 ص 68 سوال 4786
وطی با دبر همسر در حالت حیض در صورت اضطرار چه حکمی دارد ؟
حرام است .
نزدیکی با همسر از پشت (دبرِ) چه حکمی دارد؟
اگر زن راضی نباشد حرام است و گناه دارد و اگر راضی باشد کراهت شدیده دارد
ایت الله علوی گرگانی
به فتوای کسانی که این کاررا جایز نمی دانند، اگر کسی مرتکب شد، باید استغفار و توبه نماید. اگر در حال حیض این کار صورت گرفت، خوب است کفّاره بدهد. کفّاره آن اگر در ابتدای ایام حیض باشد، هجده نخود طلای سکّه دارو اگر در وسط عادت باشد، نُه نخود و قسمت آخرت حیض 5/4 نخود طلای سکه دار باید به فقیر بدهد. البته اگر ناخواسته و سهواً نزدیکی صورت گرفته اشکال ندارد..